Doelgroep: In het boek zelf wordt al gesproken van een brede doelgroep; huisartsen, medisch specialisten, artsen ouderengeneeskunde, artsen voor verstandelijk gehandicapten en sociaal-geneeskundigen. Maar ook (gespecialiseerde) verpleegkundigen, physician assistants, paramedici en andere zorgprofessionals. Persoonlijk zou ik de cirkel nog groter willen maken (bijvoorbeeld naar preventie, welzijn, gemeenten), gezien de huidige ontwikkelingen van decentralisatie en zorgparticipatie.
Samenvatting: Het boek bestaat uit vier delen. Het eerste deel bespreekt de noodzaak van samenwerking vanuit de theorie en de praktijk. Daarbij wordt samenwerken vanuit verschillende hoeken belicht zoals samenwerken binnen een team, de rol van bedrijfsculturen, sociaalpsychologische en juridische aspecten en mogelijke dilemma’s bij samenwerking rondom de patiënt. Dit eerste deel biedt zo een basis voor de praktische adviezen die door het hele boek terugkomen.
In deel 2 gaat de aandacht uit naar het leren samenwerken. In de verschillende hoofdstukken komen praktische tools aan bod waarmee de samenwerking ontwikkeld en bevorderd kan worden.
In het derde deel willen de auteurs ons inspireren met verschillende praktijkvoorbeelden van samenwerkingen. De voorbeelden zijn uit verschillende zorggebieden en lijnen afkomstig en laten ons het begrip samenwerking vanuit meerdere invalshoeken zien.
In het laatste deel kijken de auteurs naar de toekomst maar gaan ze van start met een stukje geschiedenis over samenwerking in de gezondheidszorg. Dit blijkt functioneel om de nieuwe ontwikkelingen te begrijpen en de geleerde lessen toe te passen.
Door het gehele boek wordt de rode draad gevormd door begrippen als patiëntperspectief, bewustwording, generalistische blik, opleiding en onderwijs, regie en coördinatie, communicatie en overdracht, overlegvormen en transparantie.
Oordeel: Het betreft vooral een naslagwerk en moet ook als zodanig gelezen en beoordeeld worden. Nuttig voor elke zorgprofessional die de waarde van samenwerken rondom de patiënt erkent en wil delen. Verandering in aanbod- en vraagzijde noodzaakt tot verandering van samenwerken.
Waardering ****
* zeer matig boek
** matig boek
*** aardig boek
**** goed boek
***** topper!
Bladnaam:
Tijdschrift voor praktijkondersteuning 2015, nummer 3
Literatuurverwijzingen: