Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Leer social media in te zetten

redactie

Doelgroep Het boek is geschreven voor zorgprofessionals in de breedste zin van het woord: voor iedereen die werkt in de zorg- of welzijnssector, van zorgverlener tot bestuurder, van zzp’er tot grote organisaties.

Inhoud Het boek geeft in tien hoofdstukken een beeld van het gebruik van social media in de zorgsector. ‘Het gaat niet alleen over het inzetten van social media als instrument, maar vooral over de essentie en impact ervan,’ zoals de auteurs het formuleren.
De eerste hoofdstukken geven inzicht in het nut van social media in deze context. Vervolgens willen de auteurs ons prikkelen er zelf mee aan de slag te gaan. Ze leren ons hoe we social media kunnen inzetten binnen een instelling. Hierbij komen vele do’s en don’ts aan bod.We kunnen lezen over online hulpverlening, schrijven van boeiende content, klachten en crisiscommunicatie, privacy, richtlijnen en nog veel meer.
Het laatste hoofdstuk beschrijft een aantal platformen, niet alleen bekende platformen als Facebook en Twitter maar ook specifieke platformen voor zorg en welzijn.

Oordeel Het boek is helder opgebouwd. Ieder hoofdstuk sluit af met een aantal opdrachten. Dit triggert de lezer om de informatie niet alleen tot zich te nemen, maar er ook meteen wat mee te doen.
Het gebruik van kaders met voorbeelden verlevendigt het geheel en maakt dat je de informatie in een heldere context kunt plaatsten. De belangrijkste boodschappen en tips staan ook in een kader.
Dit alles maakt het een prettig leesbaar, compleet boekje. Het illustreert dat het gebruik van social media weliswaar tijd en aandacht kost, maar dat het des te meer oplevert voor wie erin investeert. Zo werd ik er door gestimuleerd om een plan te maken voor gebruik van social media binnen mijn categorale spreekuren.

Paola Gerritsen

Waardering ****

* zeer matig
** matig
*** aardig
**** goed
***** topper!

Ook iets gelezen, gezien of meegemaakt dat interessant is voor vakgenoten? Laat het ons weten! Bel of mail naar Tijdschrift voor Praktijkondersteuning: telefoon 030 – 2823500, mailadres: tpo@nhg.org. Wij zien uit naar je input.

Bladnaam:
Tijdschrift voor praktijkondersteuning 2016, nummer 2

Literatuurverwijzingen: